Yksi yleisimpiä uusien yrittäjien kysymyksiä on otsikon mukaisesti: "Mitkä kulut ovat vähennyskelpoisia kirjanpidossa?"
Yksinkertaisimmillaan tähän voisi vastata, että kaikki kulut, joiden voi suoraan odottaa edistävän liiketoiminnan harjoittamista ovat vähennyskelpoisia kirjanpidossa. Usein tämä tiivistelmä ei vielä takaa vähennyksien täyttä ymmärrystä. Pyrimme tässä artikkelissa kuvaamaan mahdollisimman tarkasti mitkä ovat sellaisia tuotteita tai kuluja jotka ovat vähennyskelpoisia, erityisesti toiminimiyrittäjillä. Jos et ole tämän tekstin lukemisen jälkeen täysin varma, onko jokin hankinta verovähennyskelpoinen, ota yhteyttä ilmaiseen asiakaspalveluumme:
Puhelimitse: 09 427 20861 Sähköpostilla: asiakaspalvelu@ukkopro.fi
UKKO Pro palvelussa lisäät toiminimen kulut suoraan palveluun
Kulun lisätäksesi sinulla tulee olla tosite, eli esimerkiksi kuitti ostoksesta tai ostolasku pdf muotoisena. Kulua lisätessäsi palvelu opastaa sinut luokittelemaan kulun oikein kirjanpidon kirjauksia varten, ja pyytää lisäämään tarvittavat lisätiedot. Muistathan aina merkitä maksupäivän!
Ukko Pro tiimi käsittelee kulusi, kysyy tarvittaessa lisää tietoja, ja lisää kulun kirjanpitoosi. Ukko Pro käsittelee myös kausittaisten oma-aloitteisten veroilmoitusten lähetykset, tutummin Arvonlisäveroilmoitus ja EU-yhteenvetoilmoitus. Vuoden päätteeksi palvelumaksun hintaan kuuluu myös veroilmoituksen teko ja lähetys asiakkaille. Veroilmoitusta varten asiakkaamme pääsevät ilmoittamaan myös muista vähennettävistä kuluista kuten esimerkiksi työhuonevähennyksestä. Nämä tiedot tullaan kysymään erikseen vuodenvaihteessa avautuvassa veroilmoituskyselyssä.
Toiminimen vähennyskelpoiset kulut:
Tässä listaus vähennyskelpoisista kuluista. Tarkemmin kululajit eroteltuna listauksen alla.
Suoraan liiketoimintaan liittyvät ostot:
- kuten kuluvat tarvikkeet ja muu kulu, joka sisältyy toimeenpanijan laskutukseen
Lisäksi liiketoiminnan edellytyksiä tukevat ja kehittävät kulut:
- Toimistotarvikkeet
- ATK-ohjelmistot ja lisenssit
- Pienhankinnat
- Markkinointimenot
- Työhuonekulut
- Edustuskulut
- Ammatti- ja sanomalehdet
- Yel-kulut/eläkekulut/eläkemaksut
Toimistotarvikkeista voidaan laittaa vähennyksiin mm.
- kynät
- vihkot
- postimerkit
- vastaavat pienet kulutustavarat jotka kuluvat normaalissa toimistokäytössä.
Atk-ohjelmien ja lisenssien kulut voidaan laittaa vähennyksiin. Nämä voivat olla esimerkiksi Microsoft Office-toimisto-ohjelmiston lisenssimaksut, sekä muut yleisesti tarpeelliset ohjelmistot ja lisenssit.
Pienhankintoina voidaan pitää mm.
- tulostimet
- puhelimet
- kannettavat tietokoneet joiden käyttöikä on 3 vuotta.
Tässä kannattaa erityisesti huomioida se että, verovuoden aikana pienhankintoja saa vähentää enintään 2500 euroa.
Markkinointimenot on vähennyskelpoisia kuluja silloinkin, kun esim työvaatteisiin on painettu yrityksen logo.
Työhuonekulut voidaan laittaa vähennyksiin. Esimerkiksi teet töitä kotona, jossa on varattu oma tila työn suorittamiseen. Esim. työhuone vie 20 neliöitä yhteensä 100 neliön asunnosta, jolloin voit vähentää 20% osuuden asunnon kuluista.
Edustuskuluista voidaan laittaa puolet vähennyksiin kun kulut liittyvät asiakassuhteiden parantamiseen. Edustusta ovat kulut, jotka muuten voitaisiin tulkita neuvottelukuluiksi, mutta joiden kustannus on epätavallisen korkea, eli noin normaalia lounasta kalliimmat kulut.
Ammatti- ja sanomalehdet jotka tilataan yrityksen käyttöön voidaan laittaa vähennyksiin. Myös ammattikirjallisuus kuuluu samaan kategoriaan.
Yel-kulut/eläkekulut voidaan myös laittaa yrityksen tai henkilökohtaisiin vähennyksiin.
Nämä säännöt eivät valitettavasti kuitekaan ole poikkeuksettomia, joten on hyvä varmistaa vähennysten kelpoisuus vielä verottajalta tai UKKO Pron asiakaspalvelusta. Pyrimme kuitenkin toimimaan niin, että harmaalla alueella olevia kuluja ei kirjata kirjanpitoon.
Lisätietoja vähennyksistä: Verovähennykset toiminimelle
Matkakuluista: Ovatko matkakulut vähennyskelpoisia?
Kommentit
0 kommenttia
Kirjaudu sisään jättääksesi kommentin.